De geschiedenis van Spotify

Spotify is sinds 2006 ontwikkeld door een team bij Spotify AB, Stockholm, Zweden. Het bedrijf werd opgericht door Daniel Ek, voormalig CTO van Stardoll, en Martin Lorentzon, mede-oprichter van TradeDoubler. Het hoofdkantoor bevindt zich nu in Londen, terwijl research and development nog steeds in Stockholm is gevestigd.

De Spotify-applicatie is op 7 oktober 2008 voor openbare toegang gelanceerd. Hoewel gratis accounts nog steeds uitsluitend op uitnodiging beschikbaar waren om het groeipercentage van de service te beheren, zorgde de lancering ervoor dat betaalde abonnementen voor iedereen werden geopend. Tegelijkertijd kondigde Spotify AB ook licentieovereenkomsten aan met veel belangrijke muzieklabels. Het bedrijf meldde een verlies van $ 4,4 miljoen voor het jaar 2008.

De eerste stap naar het aanbieden van gratis accounts aan het publiek zonder een uitnodiging was op 10 februari 2009, toen Spotify werd geopend voor gratis registratie in het VK.

Vanwege een toename van registraties na de release van de Spotify mobiele service, heeft Spotify op 11 september 2009 haar open registraties in het Verenigd Koninkrijk gesloten. Vanaf 2011 is de gratis service alleen op uitnodiging, hoewel het mogelijk was om het uitnodigingssysteem voor maanden door de registratiepagina rechtstreeks te openen. Deze maas in de wet was gesloten en de registratiepagina vereiste een uitnodigingscode. Er waren abonnementen beschikbaar om in deze periode zonder uitnodiging te worden gekocht.

Op 4 maart 2009 heeft Spotify aangekondigd dat er een beveiligingsfout is opgetreden in de Spotify-service, waardoor persoonlijke accountgegevens (inclusief e-mailadressen en gehashte wachtwoorden) van leden die vóór 19 december 2008 waren geregistreerd potentieel waren blootgesteld.

Op 28 januari 2010 heeft de Antivirus-software van Symantec Spotify als een Trojaans paard gemarkeerd, waardoor de software op miljoenen computers kon worden uitgeschakeld.

Op 18 mei 2010 heeft Spotify aangekondigd dat er nog twee soorten accounts beschikbaar waren. Spotify Unlimited is hetzelfde als Spotify Premium maar geen mobiele en andere functies. Spotify Open is een gereduceerde functie-versie van Spotify Free waarmee je elke maand maximaal 20 uur muziek kunt beluisteren. Freeify Free blijft alleen op uitnodiging beschikbaar.

Op 1 september 2010 heeft het World Economic Forum het bedrijf aangekondigd als een technologie pionier voor 2011.

Roberta Maley ook wel bekend als “Roberta from Spotify” was de Premium Services Director van Spotify. Ze staat bekend om haar verschijning in sommige Spotify-advertenties.

Op 25 maart 2011 verwijderde Spotify display-advertenties tijdelijk van externe bronnen op haar open en gratis accounts vanwege een aanval waarbij een exploit in Java werd gebruikt om schadelijke code op de computer van het slachtoffer te plaatsen.

Op 14 april 2011 kondigde Spotify via een blog aan dat ze de hoeveelheid muziek waar een gratis lid naar kon luisteren drastisch zou verlagen, met ingang op 1 mei 2011. In de post staat dat alle leden van ‘Spotify Open’ en ‘Spotify Free’ zouden worden verplaatst naar een nieuw product dat de hoeveelheid streaming beperkt tot 10 uur per maand. Bovendien kan een gebruiker maximaal vijf keer naar een nummer luisteren. Leden van ‘Spotify Unlimited’ en ‘Spotify Premium’ worden niet beïnvloed door deze wijziging. Nieuwe gebruikers waren gedurende zes maanden vrijgesteld van deze wijzigingen.

Op 17 juni 2011 werd gerapporteerd dat Spotify nog eens $ 100 miljoen aan financiering had veiliggesteld en van plan was dit te gebruiken om de lancering in de VS te ondersteunen. De nieuwe financieringsronde liet het bedrijf een waarde van US $ 1 miljard zien.

Op 14 juli 2011 lanceerde Spotify zijn Amerikaanse dienst, wat een belangrijke mijlpaal was na vertragingen en jarenlange onderhandelingen met de vier grote platenmaatschappijen.