Waarom de economie wordt overgenomen door cryptomunten

Eind vorig jaar kunnen sommigen zich herinneren wat misschien wel de leukste cryptotrend is om krantenkoppen te pakken: verhandelbare en breedbare ‘cryptokokken’. Dit waren kittens geboren uit de blockchain, elk met een unieke set attributen, die met anderen gekruisd konden worden om nakomelingen voort te brengen die geërfde eigenschappen tot uitdrukking brachten, net als echte katten. Hoewel dit voor sommigen een onbelangrijke toepassing van blockchain-technologie lijkt, vergelijk ze dan met echte unieke verzamelobjecten.

Toen opwinding over de katten een koortsachtige high trof, haalde het bedrijf $ 12 miljoen op bij investeerders en vond er dagelijks 1,2 miljoen transacties plaats tussen kopers, verkopers en fokkers, zoveel dat het andere transacties vertraagde die plaatsvonden op de Ethereum blockchain waarop het is gebouwd .

Cryptokopieën zijn digitale verzamelobjecten, vanwege hun status als niet-fungible tokens (NFT’s) die op de blockchain kunnen worden verhandeld. ‘Niet-fungibel’ betekent dat het unieke tokens zijn, wat betekent dat ze weliswaar kunnen worden verhandeld in ruil voor valuta, maar niet kunnen worden opgesplitst in delen die afzonderlijk worden verkocht – hun waarde is afgeleid van het feit dat ze heel zijn.

Kitties lijken misschien saai (tot diep instabiele geesten), maar wat als de tokens echte artefacten vertegenwoordigen, zoals een kunstwerk of een huis? Een van Gogh zou niet zo waardevol zijn als hij in tweeën werd gescheurd. Of wat als je in plaats daarvan je huis in een bepaald aantal fungibele tokens zou kunnen breken, dat je dan inruilt voor contant geld om equity te creëren.

Tokens zijn wat gebruikt wordt om waarde af te handelen op blockchain-platforms of ecosystemen en ze openen een nieuwe wereld van kansen – er is een reden dat ze zijn geprezen als de ‘killer-app’ van blockchain. Om uit te leggen waarom, neem nog een voorbeeld, dat van ‘in-game’ valuta of tokens die spelers kunnen verzamelen. Op dit moment kunnen de tokens die in games kunnen worden verdiend alleen worden gebruikt om in-game-items te kopen.