Wat is hyperloop precies?

Burgers en bedrijfsleiders in Cupertino proberen een hightech oplossing voor verkeerscongestie te vinden. Verschillende ideeƫn worden besproken, waaronder magnetische levitatie voertuigen, automatische bussen, een monorail en autonome transit.

Er is er nog een – een hyperloop.

Dus wat is een hyperloop precies?

Het is een personenauto die boven een spoor zweeft met behulp van magnetische levitatie en wordt aangedreven door elektriciteit.

Het werkt in een gesloten, lagedrukslang die de weerstand vermindert en de voertuigen in staat stelt te bewegen met snelheden tot 670 mijl per uur. Dat is ongeveer de kruissnelheid van commerciƫle jetliners.

Dat is ook twee tot drie keer sneller dan hogesnelheidstreinen en treinen die strikt werken met magnetische levitatie, volgens Hyperloop One, een bedrijf uit Los Angeles dat als eerste een werkend hyperloopsysteem bouwt.

Hyperloop is een autonoom systeem. Er is geen operator. Het systeem kan ondergronds in een tunnel worden gebouwd of bovengronds op kolommen worden bediend.

Welk soort ruis wordt gegenereerd bij hoge snelheden? “Een grote whoosh” is hoe Hyperloop One het geluid beschrijft.

Hoe werkt de motor? Dit is hoe Hyperloop-One hun systeem beschrijft: Virgin Hyperloop One-voertuigen worden voortgestuwd met behulp van een lineaire elektromotor, een gestroomlijnde versie van een conventionele rotatiemotor. Een conventionele elektromotor heeft twee primaire delen: een stator (het deel dat stil blijft staan) en een rotor (het deel dat beweegt of roteert).

Wanneer er spanning op de stator wordt toegepast, laat dit de rotor ronddraaien en doet hij het werk van, bijvoorbeeld, het draaien van een boormachine.

Een eigen lineaire elektromotor heeft dezelfde twee hoofdonderdelen; de rotor roteert echter niet maar beweegt in plaats daarvan in een rechte lijn langs de lengte van de stator.

In het Virgin Hyperloop One-systeem worden de stators op de buis gemonteerd, de rotor op de pod gemonteerd en de pod staat over de stators terwijl deze door de buis snelt

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.